Luni, Noiembrie 16, 2009, 01:39 AM 

Offshorizarea
     media: 0.00 din 0 voturi

Wud you giv me yur account number coz I wud like to check it? Daca va suna familiara fraza asta, inseamna ca stiti deja despre ce este vorba. In clipa asta nu cred sa mai fie corporatie care sa lucreze cu clienti si sa nu-si fi tras vreun call-center prin India. Chestia se numeste offshoring si, conform institutiilor de specialitate, are la baza 3 motive: bani, bani si iar bani. Sau cel putin asa am tradus eu large talent pool, low cost si fast turnaround time din engleza de business.
Servicii globale partajate

In principiu e simplu. Ai multi clienti persoane fizice, foarte multi sunt batuti in cap (aia de-au lucrat la *222 sau la 444 stiu ce zic), localnicii nu accepta un job de consultant relatii clienti decat daca e binisor platit… Asa ca, daca sa zicem ca esti angajator in UK si nu vrei sa platesti pe unul cu 24.500 de dolari pe an pentru treaba asta, iti cari tot call centerul in India unde platesti un bindi cu 2.300 pentru aceeasi munca. Ii dai un calculator, ii dai o lista cu ce sa zica, ii arati butonul de punere in asteptare, si gata. Ca pe urma te injura clientii ca nu inteleg accentele mandrilor, asta-i alta poveste.

De cateva luni insa, corporatia mi-a rezervat o noua surpriza, tocmai cand faceam planificarea unui job, aflat la a patra editie. Desi la precedentele 3, avusesem drept ajutor (sau mai putin ajutor) un incurca-lume aflat la al doile an in firma, de data asta situatia era schimbata. Plannerul arata foarte clar o debutanta dar si doua nume „non-english” care numai din biroul nostru de pe insula nu erau. Descrierea biroului din care faceau parte era cat se poate de edificatoare: sevicii globale partajate.

Ei da, traisem s-o vad si pe asta. Ajunsesem sa intram si noi in clubul select al offshorerilor si sa offshorizam consultanta in India. Totul parea o gluma proasta mai ales stiind ce probleme punea clientul respectiv. Desi eram la al patrulea semestru, totusi nu puteam spune ca am inteles tot ce facea. Iar dasteptu asta de manager de prin centrul Africii vroia sa invat doi bolovani in cateva zile destule chestii incat sa-i tin ocupati doi saptamani. Si asta de la distanta.
Aici sunt banii Dumneavoastra

Cum domnul colorat avea idei mari, a trebuit sa ma lupt cu ei inca din partea de planificare. Cica sa ne ajute sa transpunem formulare dintr-un format in altul. Zis si facut. Dau eu un mail peste Pacific spunandu-le sa gaseasca in retea noul formular, sa ia formularul existent din dosar si sa puna datele din vechiul formular in noul formular. Ca de, cam cu asta ne chinuie mai nou corporatia, sa avem formulare la zi care se schimba din luna in luna. Mail de raspuns peste 3 zile: Nu putem accesa formularul nou, ca n-avem InfoPath instalat pe calculatoare!

Noroc ca m-a trimis corporatia unde a intarcat mutu iapa pentru vreo 3 saptamani si l-am lasat pe manajer sa se spele cu ei pe cap. Numai ca intr-un final am revenit pe insulita, decis sa ma lupt cu toti, cu indieni offshorizati, cu juniori noi, cu clientul dificil si sa o scot la capat pentru a patra oara. Organizez eu intalnirea cu echipa, invit si pe indieni, pe manajer ia-l de unde nu-i. Le dau eu tema, le aloc sarcinile cu cel mai putin de gandit si cel mai mult de lucrat si astept. Astept. Astept. Marti seara ma trezesc cu un mail ca unul din ei nu mai poate sa lucreze ca a fost alocat pe un alt job. Si ca daca vreau sa vorbesc cu coordonatorul de pe insula sa-l rezerve pentru saptamana viitoare.

Pai de rezervat fusese si saptamana asta! Iar clientul nu-i astepta pe ei! Clientul vroia sa stie ce-am facut pana la sfarsitul saptamanii! Asa ca l-am lasat in plata Domnului (sau a elefantului cu nu stiu cate picioare si brate) si l-am asteptat pe al doilea hindu sa vina cu rezultate. De venit a venit un alt mail, miercuri la pranz dar nu de la ei ci de la o tipa din Londra (cu nume la fel de non-english). Care imi spunea ca datorita nu stiu caror angajamente, nici unul din cei 2 hindu mititei nu mai pot continua saptamana asta. Si ca atare sa-i rezerv saptamana viitoare.

Mai mult, culmea nesimtirii, tipa gasea de cuviinta sa-mi atraga mie atentia ca le-am scris mititeilor pe mail, care protocol chipurile n-ar fi agreat. Cu nervii in pioneze, l-am intrebat pe al doilea mititel cam ce-a facut pana atunci si daca mai poate sa lucreze SAPTAMANA ASTA. Raspunsul a fost clasic: nimic in 3 zile. Un raspuns mai larg l-a dat iar tipa din Londra, la fel de neintrebata care s-a ofuscat ca desi imi trasese atentia, iar am folosit mailul ca mijloc de necomunicare ceea ce e neacceptabil bla bla bla bla. In fine, am pus o regula in Lotus Notes sa-i arunce la gunoi toate mesajele instant si l-am lasat pe manajer sa se spele pe cap cu ea si cu toti offshorizatii.

Am reusit sa termin treaba ca si in anii trecuti, cu ore suplimentare , week-enduri muncite, tot tacamul. Peste o saptamana am primit o invitatie la trening despre offshorizare. Ca asa-i la noi, mai intai e practica, si pe urma e teoria. Intamplator sau nu, trainerul era tot un indian care a enumerat avantajele: Bani, bani si iar bani. Sau rata orara de doua ori mai mica, curba de invatare in crestere si numar mare de angajati (care pana la urma s-a dovedit insuficient in exemplul nostru). Am retinut totusi ca se poate folosi mailul, doar ca nu si cu atasamente continand informatia de la client. Acum de ce naiba mailul nu e sigur iar rahatul ala de software de networking care se blocheaza din ora in ora e sigur? In fine…

Pentru ca probabil se plictisea, trainerul a apucat sa ne spuna si o chestie pe care nu cred ca ar fi trebuit s-o spuna. Chestie auzita de la trainingul de manageri la care fusese invitata si bossul al mai mare al corporatiei, ala din America. Cica forta planetei se muta de la vest la est, lucru recunoscut si de olaba (sau obama, cum s-o zice) iar ei, saracii, nu pot decat sa se adapteze la asta. Hai sictir!

Acest post se incheie, spre surprinderea generala, aici. Corporatistu’ nu mai are resurse de inspiratie, asa ca se gandeste sa offshorizeze bloggingul in India. Iar cititorii se plictisesc sa citeasca atata, asa ca vor offshoriza cititul in Filipine urmand a primi un rezumat de la o faţă rotundă. In timpul câştigat, se vor uita pe Antena lui Felix unde niste chinezi vor crea continutul materialelor offshorizate de Galmea si Spam. Care materiale vor fi sumarizate si transmise mai departe spre informarea lui Base direct din Guadalajara, unde pentru cativa pesos mexicanii ii vor multumi Piratului pentru offshorizare.


Comentarii


    Comentariile sunt interzise la blogurile neactualizate mai mult de 90 de zile
    E-mail: corporatistu@gmail.com

    Cautare

    Categorii

    Aboneaza-te la insemnari


    Dracu

    CAPITAL

    Ziarul Financiar

    Prosport

    Blog Status

    Vizitatori:304.612
    Insemnari:223
    Comentarii:275
    powered by
    www.ABlog.ro
    Termeni si Conditii de Utilizare