Luni, Decembrie 11, 2006, 09:28 AM 

Evaluarea
     media: 0.00 din 0 voturi

Este un cuvant cheie in filosofia oricarei corporatii. De obicei se foloseste pentru a justifica diversele promovari si mariri de salarii. Dupa cum s-a vazut si in 'Cultul senioritatii', nu intotdeauna. Pupincurismul ajuta mai mult adesea.

Nici macar in calitatea mea de debutant, nu scapasem de evaluari. Evident, trebuia sa fac evaluare pentru jobul cu Aida. Normal, mi-era frica. La cate imi zisese atunci... Se dadeau si note de la 1 la 7 si nu ma puteam astepta la mai mult de un 3, si acela cu indulgenta.N-a fost insa cazul. Dupa cum spuneam, nu era pana la urma chiar atat de rea. A scris si lucruri bune in evaluare si mi-a dat un 5.

Si uite asa am trecut cu bine de prima evaluare. Fara prea mari eforturi, caci nu prea aveam ce scrie. Oricum mi s-a dictat. Ce insemna chestia asta numita evaluare? Mai exact, procesul incepea cu un an inaintea feed-backului propriu zis. Trebuia definita strategia. Age of Empires era mic copil pe langa jocul intitulat Performance Measurement de catre corporatie.

Pentru a semana si mai mult cu un joc in retea, toate insiruirile de auto-laude care trebuiau scrise inainte de 'a da cuvantul' reviewerului trebuiau introduse in retea. Concomitent de catre 4-5 mii de oameni cat avea regiunea pe serverul careia se afla jucaria. Acum va inchipuiti cam cum putea functiona...
Procesul era de importanta maxima, asa ca s-a lansat un training in sesiuni. Eu fiind cam ocupat cu traduceri (ca prostu de junior trebuie sa faca toate traducerile din firma), am apucat ultima sesiune impreuna cu 3 natural born workacholics, dar si cu un alt junior care tocmai se intorsese din concediu si nu apucase sesiunile precedente.

'Voi ati mai facut evaluari pentru altii?'a intrebat aiurita de la personal (ca HR tot nu-i spun, sa ma si tai!!) La care vine raspunsul workacholicului: 'Depinde de care parte a mesei vorbim' . Intr-adevar, workacholicul vazuse bine. Noi juniorii eram in stanga trainerului, ei, workacholicii faceau front comun in dreapta. Ei erau gameri inraiti in jocurile corporatismului, ei vedeau 'performance measurement' un best-seller in ale game-urilor, ei veneau la serviciu in week-end ca sa joace corporate bullshit bingo folosind drept bilete de bingo evaluarile noastre.

Dar iata cum se juca acest joc si cum se acumulau puncte. La inceputul sezonului, fiecare angajat isi facea strategia. Pana acum nimic diferit fata de Age of Empires. Incepea cu strategia generala. Un obiectiv foarte general si vag de genul 'vreau sa fiu mare'. Si chiar asta scriau toti pana la urma, in mai multe forme. Continua cu 'objectives', un fel de obiective mai concrete, apoi cu 'goals' si 'measurements'. Urma feedback-ul reviewerului insotit si de o nota, dupa care era luata decizia promovarii.

Ati inteles ceva? Nici eu. Sa zicem ca am primit un job sa cumpar ascutitori si creioane de 10 lei. Un job care chiar aparea de multe ori la cei de la administrativ. Ei, aici trebuia sa scrii la strategia generala ceva de genul 'vreau sa contribui la imbunatatirea dotarii administrative a firmei'. Level passed. Level 2: objectives. Era un obiectiv la care mai puteai sa ghicesti scopul, gen 'asigurarea unei gestiuni eficiente a obiectelor de birotica'. Level 3: goals. Deja se vedea luminita. Cum ar suna un 'achizitia necesarului de creioane si ascutitori'.? Si in fine, ultimul nivel pentru reviewee (asa se numea cel revizuit), measurement, adica modul de masurare a obiectivului. Sa zicem: "vreau sa cumpar 10 creioane si 10 ascutitori cu cei 10 lei bugetati". Player 1 (reviewee) - game over.
Player 2( reviewer), level 1: feedback. Aici trebuia introdus un text descriptiv, o combinatie de texte corporatiste cu exemple practice. Ceva de genul: "Reviewee-ul a aratat angajaement si devotament fata de firma. A dat dovada de multa meticulozitate, a cercetat in amanunt fiecare papetarie in oras. A gestionat cu multa responsabilite bugetul de creioane. A dovedit un foarte bun spirit de echipa , delegand si co-ordinand cu succes sarcini de mare responsabilitate cum ar fi verificarea calitatii creioanelor.". Level 2: nota. Aici era standard: 5. Ca trebuia sa fii geniu ca sa iei mai mult, iar daca luai mai putin erai prost. Si ultimul nivel: propunerea. "Reviewee-ul a dat dovada de multa responsabilitate, este pregatit pentru a trece la un more senior position pentru a prelua sarcini mai dificile (sa cumpere scaune)". Aici termina si player 2, iar directorii isi frecau capetele 3 ore in sedinta si afisau scorul (noul salariu).

Iata deci cum ne manca noua timpul o strategie pe care nu o facea nici macar Erste Bank pentru achizitia BCR si iata, printre multe altele, de ce s-a ajuns ca lumina din birourile corporatiste sa stea aprinsa chiar si toata noaptea. Pentru ca de multe ori nu clientii ne mancau zilele si tineretea, ci chiar birocratia din propria ograda. Lucruri inutile inventate in scopul identificarii si solutionarii problemelor nu faceau decat sa nasca alte probleme si mai mari. Nu de putine ori, cei care plecau exclamau invingatori: 'Am scapat de timesheet, gata cu deconturile si NO MORE PERFORMANCE MEASUREMENT !!'. Pe atunci nu puteam aprecia, dar dupa 2 ani i-am inteles perfect


Comentarii

  1. lachesis

    Mda. So fukin' true!!!.
    Timesheet, career path (lol..that's a big shit), performance measurement....toate astea te mananca pe paine.
    Foarte tare, acu 5 min, vorbeam cu sefa care tocmai mi-a cerut ca timesheetul pe care il cpmpletez la sfarsitul fiecarei zile de munca afurisita si nush de ce il completez pentru ca (facturarea orelor cf. timesheet catre client din care X procent se acorda asignatului pe proiect ..nici vorbaaaaaaa) sa fie defalcat pe fiecare actiune in parte. Adicatalea eu, care ma ocup cu projecting pe marcom si management sa defalchez cele nush cate N actiuni (livrabile) care mai au de-aface si cu creativitatea in ore, minute si secunde.
    Vreau sa cumpar bani!
    Vreau sa cumpar TIMP si bani!
    Timesheetul asta serveste sefei mele maniace si persecutate ca oitza d lupu' huski sa stie cat muncesc.
    La inceput bagam!
    Bagam tata: 10-12-15- 19 ore de munca data dracului.
    Maximum de performanta.
    Cand banii nu au aparut am schimbat tactica.
    Redusus programus!
    Pauza d masa fix o ora!
    Turba!
    I se umfla vena p gat!
    La ora x dupa 8 ore munca plus o ora pauza...rupt usaaaaaaaaaaaaaa.
    Se inverzea si alta nu.
    Si acu mai capata o tenta.
    Imi dau demisia in curand...
    Nu am nevoie de timesheet ca sa sporesc automatizarea unui flux intr-o firma incorecta cu oamenii care creste roboti si la primul punct de vedere exprimat esti out!.
    Ma fut in el de timesheet.
    Ar trebui sa imi vezi career pathu':)))
    Isterie curata!


Comentariile sunt interzise la blogurile neactualizate mai mult de 90 de zile
E-mail: corporatistu@gmail.com

Cautare

Categorii

Aboneaza-te la insemnari


Dracu

CAPITAL

Ziarul Financiar

Prosport

Blog Status

Vizitatori:304.199
Insemnari:223
Comentarii:275
powered by
www.ABlog.ro
Termeni si Conditii de Utilizare